مسائل مربوط به ابلاغ در مواد ۶۷ تا ۸۳ قانون آیین دادرسی مدنی بیان شده است، البته در قانون تعریفی از ابلاغ نشده است.
ابلاغ در لغت به معنای رسانیدن نامه یا پیام آمده است؛ اما در اصطلاح حقوقی مطلع ساختن مخاطب از مفاد ورقه قضائی مطابق تشریفات قانونی را ابلاغ میگویند. قواعد راجع به ابلاغ از قواعد آمره میباشد و باید تشریفات آن بهصورت کامل رعایت شود؛ بنابراین صرف اطلاع مخاطب از مفاد رأی یا موضوع دعوا کفایت نمیکند بلکه رعایت کامل مقررات و تشریفات قانونی الزامی است مقررات ابلاغ آیین دادرسی مدنی تشکیلدهنده قاعده عام و کلی ابلاغ اوراق است به طوری که ابلاغ در امور کیفری هم تابع مقررات ابلاغ آیین دادرسی مدنی است.
مامور ابلاغ کسی است که وظیفه دارد ورقه ابلاغیه را برای طرفین دعوا ببرد. مامور حق ندارد به زور ابلاغ را انجام دهد و ابلاغ شرایط و انواعی دارد. با توجه به مواد ۳۰۳ و ۳۰۶ قانون آ.د.م. میتوان به ابلاغ واقعی و ابلاغ قانونی تقسیم نمود.
ابلاغ در صورتی واقعی است که برگهای موضوع ابلاغ طبق تشریفات قانونی به شخص مخاطب یا به شخصی که صلاحیت دریافت اوراق را دارد (در مورد اشخاص حقوقی مثل شرکتها) یا وکیل قانونی آنها تحویل داده شده و رسید دریافت گردد.
ادامه مطلب در: ابلاغیه چیست و ابلاغ قضایی چگونه صورت می گیرد؟
” و من غش اخاه مسلم نزع الله عنه برکه رزقه و افسد علیه معیشه وکله الی نفسه”
هرکس با برادر مسلمانش غش و خیانت کند، خداون برکت را از زندگی او بر میدارد و اورا تباه میسازد و او را به خودش واگذار میکند.
طبق قانون حمایت از خانواده کلیه عرضه کنندگان کالا و خدمات، منفرداً یا مشترکاً مسؤول صحت و سلامت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف در معاملات هستند اگر موضوع معامله کلی باشد در صورت وجود عیب یا عدم انطباق کالا با شرایط تعیین شده، مشتری حق دارد صرفاً عوض سالم را مطالبه کند و فروشنده باید آن را تأمین کند و اگر موضوع معامله جزئی (عین معین) باشد مشتری می تواند معامله را فسخ کند یا ارش کالای معیوب و سالم را مطالبه کند و فروشنده موظف است پرداخت کند. در صورت فسخ معامله از سوی مشتری پرداخت خسارت از سوی عرضه کننده منتفی است.چنانچه خسارات وارده ناشی از عیب یا عدم کیفیت باشد و عرضه کنندگان به آن آگاهی داشته باشند، علاوه بر جبران خسارت به مجازات مقرر در این قانون محکوم خواهند شد.
غش با فتح به معنای فریفتن و دچار اشتباه انداختن طرف مقابل است. غش، نشان دادن چیزی ورای واقعیت امر می باشد یا موردی است که عیب جنس پنهان میگردد و بیان نمیشود.غش انواع مختلف دارد. غش در معامله و غش در نکاح.
در یک تقسیم بندی کلی شرکت های تجاری را می توان به شرکت های سرمایه و شرکت های اشخاص تقسیم نمود.
به شرکت هایی می گویند که در آن ها، شخصیت شرکاء، اهمیتی ندارد و به همین دلیل، سهام شرکاء به راحتی و بدون نیاز به موافقت سایر شرکاء قابل نقل و انتقال می باشد. مانند شرکت سهامی عام، سهامی خاص و مختلط سهامی.
به شرکت هایی می گویند که در آن شخصیت شرکاء، دارای اهمیت است به همین دلیل انتقال سهم به اشخاص ثالث در این شرکت ها، نیازمند جلب رضایت سایر شرکاء می باشد مانند شرکت های نسبی، مختلط غیر سهامی، با مسؤولیت محدود و تعاونی.
مطابق ماده ۲۱ قانون تجارت، شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسؤولیت صاحبان سهام، محدود به مبلغ اسمی سهام آن هاست .شرکت سهامی، چه موضوع آن تجاری باشد و چه غیر تجاری، شرکت تجاری محسوب و از مقررات آن پیروی می کند. این شرکت ها بر حسب تعداد اعضا و نحوه پذیره نویسی، به شرکت سهامی عام و خاص، تقسیم می شوند.
شرکت سهامی عام غالبا برای پروژه های سنگین دولتی و حکومتی از قبیل صنایع و معادن و بانک و …و با مشارکت حد اقل ۵ نفر تشکیل می شود .سرمایه این شرکت هابه سهام تقسیم می شود و علاوه بر اینکه از طریق مؤسسین تأمین می شود، بخشی از آن رامی توان از طریق پذیره نویسی و جذب سرمایه های مردم نیز تأمین کرد .
ادامه مطلب در: بررسی شرکت های تجاری به صورت خیلی دقیق
ازدواج مجدد همسر بدون اجازه نقض وفاداری تلقی و میتواند آسیب زننده به نهاد خانواده باشد. وقتی صحبت از نهاد خانواده میکنیم منظور ما همسر اول نیست، بلکه بیشترین آسیب در این مورد به فرزندان وارد میشود که باید فشار روانی حاصل از شکل گیری خانواده جدیدی را متحمل گردند و از سوی دیگر این نکته وجود دارد که همسر ازدواج دوم نیز دچار این توهم گردد که زندگیش به سرنوشت همسر اول دچار خواهد شد.
در فقه امامیه که مبنای قانونگذار ما میباشد امروزه نظراتی جدید میبینیم که با رعایت حقوق بشر و استحکام نهاد خانواده سازگاری بیشتری دارد. به طور نمونه در مورد مبنای اجازه ازدواج مجدد نظر آیتالله بجنوردی جالب توجه است که معتقدند: «تعدد زوجات یک بحث طولانی دارد. اساس مدرکش عمدتاً در قرآن آیهای است که مخاطبان خاصی دارد؛ یعنی کسانی که سرپرستی ایتام را دارند. آیه این است: «وَ إنْ خِفْتُمْ ألّا تُقسِطُوا فِی الیتامی فانکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِن النِّساءِ مَثّنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإنْ خِفْتُمْ اَلا تَعْدِلُوا فَواحِدَه اَوْ مَا مَلَکَتْ أیمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنَی ألَّا تَعُولُوا». میگوید مبادا اموال آنها با اموال شما مخلوط گردد، این گناه بزرگی است. بعد بلافاصله میگوید اگر خوف داشتید که نتوانید عدالت را در حفظ اموال یتیمان رعایت کنید آنوقت میتوانید دو تا یا سه تا یا چهار تا زن بگیرید. آیه در این مورد ساکت است که مادر اینها را بگیرد یا خودشان را. اما در آیه دارد «وان خفتم ان لاتعدلوا» اگر خوف داشتید که نمیتوانید عدالت را رعایت کنید، یکی بیشتر نمیتوانید بگیرید.
ادامه مطلب در: بررسی ابعاد ازدواج مجدد در قانون و اسلام
از دیرباز تمامی ملل و اقوام گوناگون در نوع خود تلاش به حفاظت از اموال و سرمایه خود کرده اند. جواهرات و وسایل ارزشمند خود را برای روز مبادا نگه داری می کردند. و گاهی وسایل با ارزش خود را به پرستشگاه ها می سپردند که این روش در بین بابلی ها و سومری ها باب بوده است. اما پس انداز کردن راه امن و مناسبی نبود. زیرا گاهی یورشگران دست به تاراج و غارت پرستشگاه ها می زدند.بازرگانان چینی برای به حداقل رساندن ضرر و زیان بارهای خود را در چند کشتی تقسیم بندی می کردند و فکر می کردند اگر روزی کشتی غرق شود یا احتمال دزدی وجود داشته باشد، خسارت وارده بسیار کمتر است. اما شواهد نشان دهنده آن است که بابلی ها در امر بانکداری متقدم بودند و شیوه های بهتری برای بیمه بازرگانان پیدا کرده بودند که در استوانه قانون حمورایی نیز آمده است: اگر بازرگان بابلی برای خرید کالا یا کشتی از بانک داران بابلی وام می گرفتند ودر دزدی یا هر اتفاق دیگری سرمایه خود را از دست می دادند، بازرگان چیزی پرداخت نمی کرد.
زیرا بهره ی بالا که گاهاً بیشتر از ۲۵ درصد بود حق بیمه ای بود که بازرگانان بابلی می پرداختند. کهن ترین سند بیمه های دریایی را مربوط به فینیقی ها می دانند. آنان از بابلی ها روش بیمه را آموختند و سپس یونانی ها و رومی ها و بعد ایتالیایی ها از فینیقی ها آموختند که در سده ی قرون وسطی به این گونه بیمه روی آورند، و بند های لمباردی، ونیز، جنوآ از مرکز های اصلی بیمه در اروپا شد. ایتالیایی ها بنیان گذار مهمترین بیمه دریایی به نام لویدز شدند. در آغاز قرن هفدهم میلادی کشتی داران و انگلیسی ها در کافه ای به نام لویدز در بارانداز لندن جمع شدند و عهد کردند تا در سود و زیان سفرها با یکدیگر شریک باشند. زیان برخی از افراد ناخواسته به دلیل بار اضافه از بقیه بیشتر بود در این بیمه آنان باید سهم بیشتری را می پرداختند.
من جمله بیمه هایی که در دوران باستان به ویژه سرزمین های اسلامی رواج داشته بیمه بهداشت است. در این دوران بیمارستان های پیشرفته ای بنا شده بود که اغلب حقوق کارکنان از موقوفه پرداخت می شد. بیمارستان هایی در شهرهای مختلفی خاصه در : سیستان، اصفهان، نیشابور، فسطاط، دمشق، فاس وجود داشت.
بازرگانان تصمیم گرفتند جز بیمه برای کشتی ها به بیمه گذاری برای آتش سوزی بپردازند. به همین جهت اولین بیمه آتش سوزی پس از آتش سوزی عظیمی لندن روی داد و قریب به ۳۰هزار خانه را ویران کرد و ۱۰۰ هزار نفر آواره شدند .در سال ۱۶۶۷ میلادی تاسیس شد. سپس در سال ۱۷۳۵ بیمه آمریکایی با مشارکت فروشگاه داران با هدف حمایت از یکدیگر در مواجه با آتش سوزی شکل گرفت. بعد از آن بنجامیین فرانکلین در فیلادلفیا، شرکت بیمه آتش سوزی بنیان گذاری کرد که به صورت بیمه آمریکا شمالی باقی ماند هم اکنون نیز در حال فعالیت است.در بین سال های ۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰ بیمه اجتمایی در آلمان اجرا شد که اصلی ترین دلیل آن پیامد های جنگ جهانی دوم بود و باعث بی اثر شدن حضور سوسیالیست ها می شد. شامل: بیمه ناشی از حوادث کار، بیمه بیکاری.
ادامه مطلب در: چگونه سوابق بیمه خود را در آوریم؟